Min Mormor och Morfar <3

Timmar, dagar och år. Stunder, ögonblick och minnen. Jag önskar att jag skulle få äran att påverka mina barn och (förhoppningsvis) barnbarn och barnbarnsbarn på samma sätt som min mormor och morfar har gjort och fortfarande gör. De finns inte en timme, dag eller år de inte haft positiv inverkan på mitt liv. Stunder och ögonblick som kommit att bli underbara minnen som värmer vid tröstlösa stunder. Deras värme, tilltro och kärlek har påverkat alla i deras närhet. Att få leva ett liv där man gör ett avtryck som lever kvar i generationer är något betydelsefullt, att ha inflytelse på någon annans sätt att agera utan att förmana är avsevärt. Deras styrka, drivkraft och motivation föder fortfarande en hel landsbygd.   

 

Att få växa upp tillsammans med förebilder som älskar oss alla för den vi varit och den vi kommit att bli är få förunnat. Villkorslös förtröstan har format vår familj, en familj som fortsätter växa, den kan tillsynes verka som ett virrvarr av barn, barnbarn och barnbarnsbarn, ett organiserat kaos men ack så gediget sammansvetsat. Detta organiserade kaos har vi mormor och morfar att tacka för, genom deras gästvänlighet, genorisitet, kärlek och acceptans.

 

Jag kan lova att jag inte hade varit den jag är idag utan deras närvaro, de har på sitt sätt satt sin prägel på oss alla. Morfar hade en förmåga att rakt och ärligt sätta ord på situationer och meningsskiljaktigheter, detta har hjälpt mig att våga stå för mina egna värderingar och det jag tror på även i främmande situationer. Att alltid blivit bemött av en öppen famn när jag kliver över tröskeln är en trygghet jag sätter stort värde i. Jag hoppas att möjligheten att axla den rollen även blir min, att vara lugnet i stormen för mina barn och barnbarn på samma sätt som mormor och morfar har varit och är för oss. Mormors omtanke och ödmjukhet går inte att jämföra med någon annans, hennes fina sätt att bemöta andra människor har hjälpt mig att kliva utanför min trygghetszon vid upprepande tillfällen. Att vara ödmjuk och sänka en annan människa uppriktig omtanke är ett första steg emot en resa tillsammans. Jag har mormor att tacka för många av de betydelsefulla relationer jag har idag, relationer jag inte skulle klara mig utan.  

 

Deras kärlek och respekt till varandra har alltid smittat av sig och lyset upp ett rum även de gråaste av alla dagar, de två tillsammans har varit kuggen i hjulet som får allt att snurra, kärnan alla samlas runt. Det finns inte en jul, påsk eller födelsedag de inte förgyllde när jag var liten. Minnen jag kommer att ha med mig, minnen jag själv kommer att sträva efter att leva upp till.

 

När man har en sammansvetsad familj som vi har tar man den många gånger för givet, jag har försökt påminna mig själv om att inget är givet eller självskrivet. Vi hade inte varit en stor kärleksfull familj om inte vår mormor och morfar hade satt ett värde i det, vilket i sig gör det hela mer värdefullt. Att vi fått möjligheten att ta detta organiserade kaos för givet är på grund av ett nästan 50 år långt äktenskap, där vi fått förmånen att sköra dess frukter utan större ansträngning.  

 

Morfar fattas mig, fattas mig så att det skär i bröstet. Vetskapen om att han kommer att leva vidare genom oss alla ger mig en viss förtröstan och de minnen jag har kommer ingen någonsin kunna ta ifrån mig.

 

"Ibland är det som om livet plockade ut en av sina dagar och sa: ’Dig ska jag ge allt! Du ska bli en av de där rosenröda dagarna som skimrar i minnet när alla andra är glömda.’"

 

Just sådana dagar har jag med mig i mängder ifrån båda mina morföräldrar, det är lycka för mig.

Vi alla kommer för alltid älskar er båda!

 

 
 


Kommentarer
Cornelia

Du är så duktig på att skriva och sätta ord på känslor! ❤️❤️❤️ Det är sånna här gånger som man påminns om att inte ta varandra för givet ❤️

2014-01-20 @ 15:41:09
Mamma Maria

Så underbart fint du skriver Carro! ♡ Älskar dig ♡

2014-01-20 @ 18:55:50
Pappa

Du är så duktig gumman fint gjort, love!!

2014-01-20 @ 19:02:36
Ida

Så fint skrivit. <3

2014-01-20 @ 19:27:13
syster j

Du skriver så otroligt vackert Caroline ♡
Vår mormor och morfar är otroligt unik & de har ett hjärta av guld! ♡
och jag vet att morfar kommer vara med oss varje dag!

Jag älskar er alla♡

2014-01-20 @ 19:50:13
Jessica

Vad fint skrivet <3

2014-01-21 @ 17:16:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sixten Och Jag

Sixten kom och fyllde våra dagar med stoj, skratt, gråt, lek och framför allt lycka i oktober 2011. Sen dess har ingenting varit sig likt, höga klackar har bytts ut till sneakers, ett glas vin har i stället blivit litervis med kaffe och sovmornar har kommit att bli vaknätter. Men inget ont som inte för något gott med sig, vi har välsignats med ett underbart litet busfrö som är här för att stanna!

RSS 2.0