Ny fast gammal

Fick hem min bok ifrån 1944 idag som jag köpte på tradera, en medicinsk uppslagsbok. De hade så fantastiskt lustiga formuleringar och tankegångar om sjuka, kvinnor och homosexualitet förr. Kan sitta i timmar och bara insupa allt som står. Lustigt nu men det måste ha varit fruktansvärt för de som blev diagnosticerade med hysteri och lössläppthet!

Mitt i boken hittade jag räkningen som Sjukvårdsbiträdet Fröken Elsa erhöll när hon köpte boken 1945. Lika roligt de att kika på, boken kostade 55 kr. 5 kr i handpenning, hon tog den på avbetalning för á 4 kr :p



Kommentarer
Åsa

Vi har en liknande bok, Husmoderns uppslagsbok typ, den är jätterolig - och man blir glad över att man lever nu :-)

2013-05-25 @ 16:26:47
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sixten Och Jag

Sixten kom och fyllde våra dagar med stoj, skratt, gråt, lek och framför allt lycka i oktober 2011. Sen dess har ingenting varit sig likt, höga klackar har bytts ut till sneakers, ett glas vin har i stället blivit litervis med kaffe och sovmornar har kommit att bli vaknätter. Men inget ont som inte för något gott med sig, vi har välsignats med ett underbart litet busfrö som är här för att stanna!

RSS 2.0